We gaan weer beginnen!

Het is inmiddels alweer bijna vier maanden geleden dat we nog in de zaal stonden voor een wedstrijd of een training. De coronacrisis gooide flink roet in het eten en maakte dat wij met z’n allen ons zo geliefde spelletje niet meer konden uitoefenen in de omgeving die we op ons duimpje kennen: de sporthal.

Maar per 1 juli staan alle lichten weer op groen en mag er weer binnen gesport worden. Buiten het veld gelden nog steeds de hygiëneregels, maar binnen de lijnen is het terug naar business as usual. Maar is het daadwerkelijk weer teruggaan naar hoe we het gewend waren? Of kleven er risico’s aan terugkeren in de zaal na een lange periode? Is ons lichaam er nog wel aan gewend? Zijn onze spieren nog in staat tot dezelfde acties als voor de opgelegde pauze? En hoe staat het eigenlijk met de conditie?

Welke risico’s zijn er als je zo’n lange tijd niet hebt gevolleybald?
“Er is altijd een beetje een gevaar als het spel een tijdje heeft stilgelegen. Je moet het echt weer heel rustig aan oppakken, overbelasting ligt op de loer. Als je denkt verder te kunnen gaan op de manier van het moment dat je stopte, heb je het mis. Dat heeft ermee te maken dat we onze spieren toch anders gebruiken. Het zou anders zijn als we allemaal elke dag een aantal sprongen gemaakt zouden hebben, of sprintjes hadden getrokken. Dan probeer je toch het volleybal een beetje na te bootsen.”

Hoe gebruiken we in het volleybal de spieren anders dan in het dagelijks leven?
“Je springt, je komt neer en dan moet je spier samentrekken, want anders zak je door je hoeven. Juist dat moment, dat je je spier aantrekt en er spanning op komt, dat geeft je spier een extra prikkel. In het volleybal heb je veel bewegingen waarbij je spier op spanning staat, maar waarbij hij toch langer wordt. In het dagelijks leven heb je die beweging een stuk minder.”

Wil je meer lezen…? check dan deze site